Hur reagerar ert blodsockret på stress?

DET DAGLIGA LIVET, DIABETES / ##td1, #diabetes, #diabetestyp1, #högtblodsocker, #ont i kroppen, #type1diabetes, lågt blodsocker / Permalink / 0
Jo, såhär reagerar mitt. Ni kan kolla på bilden nedan. Här har ni dem senaste 7 dagarna i mitt liv, det är upp och det är ner. 
 
Varje dag när jag vaknar så efter en halvtimme pekar  pilen på blodsockermätaren uppåt. Varför? Jo, stress!
 

 
Vi säger att jag har ett högt värde (kanske pga av stress), tar insulin ca 2 E och det händer ingenting... Hade jag istället tagit 2,5 E så rasar sockret med 2 pilar neråt vilket leder till att jag blir riktigt dålig. Sängliggande, känner mig febrig, illamående och yrslig. Det är så svårt att hitta ett mellanläge. Och allt däremellan påverkar dagarna olika.
 
Och eftersom man slappnar av i sömnläge blir jag ofta låg på nätterna. Om ja ens vaknar när mätaren piper så går man upp och panik äter, eftersom låga värden är så fruktansvärt hemska. Ibland reagerar jag inte men andra gånger blir jag så dålig och då får jag panikkänslor. Jag bara vråläter, tömmer kylskåpet. 
 
Och så börjar den onda cirkeln om igen. Lågt - Vråläter - Högt - Insulin - och där börjar det om.
 
Detta svängande blodsocker ger mig värk i kroppen, Så just nu är jag i total kollaps känns det som. Kroppen orkar ingenting, jag intar soffläge så fort jag inte är på jobbet. Jag kan bara gråta av trötthet. Onödiga steg tar jag verkligen inte. Knapprar värktabletter vilker också det höjer blodsockret...
 
Jag vet riktigt i vilken ände jag ska börja just nu för att få rätt på allt igen. Så idag har jag pratat med min dia ssk som har gett mig en akuttid till henne på onsdag. Så får vi se vart det leder.
 
 
 

Liknande inlägg

Till top