En diabetikers vardag - Aldrig ledig

DET DAGLIGA LIVET / Omnipod, dexcom, diabetes, diabetes bloggare, diabetes typ 1, diabetic, leva med diabetes / Permalink / 0
 
 
En diabetikers vardag är att man blir aldrig ledig, konstant är det något som måste rättas eller justeras. Aldrig ledig från sin sjukdom som med en enda felberäkning kan bli ens död. En felberäknad dos kan bli en för hög dos, eller kan det vara rätt dos men att dem olika påverkande faktorerna gör att det blir helt fel i slutändan.
 
Vilka är då dess faktorerna tänker ni kanske då? Varje gång vi doserar vårt insulin ställer vi oss mängder olika frågor utifrån vad blodsockret ligger på. Det kan vara så enkelt som att du är stressad? Mår du dåligt över något som hänt? Eller har du kanske tränat? Hur länge har du tränat? Vad har du tränat? Hur intensivt har du tränat? Har du en infektion i kroppen kanske?  
 
Det finns så mycket som spelar in och nu när jag har fått min nya bästa vän, min insulinpump så har det naturligtvis blivit lättare att leva med diabetes. Men trots det så måste jag lära mig att räkna dessa kolhydrater jag äter för att pumpen ska kunna rääkna ut rätt dos. Räknar jag fel kan det sluta i katastrof. 
 
Men just nu försöker jag köra med lågkolhydratskost så mycket som möjligt och jag tycker verkligen att det funkar, det är lättare att dosera mitt insulin och blodsockret ligger mycket stabilare.
 
 
Fortfarande för högt men det är stadigt och inga extrema rekyler.

Liknande inlägg

Till top